Verden snart tom for IPv4 – PowerTech først over på IPv6

IT-bransjen har i snart 15 år pratet om overgangen til IPv6, men først nå begynner bransjen å røre på seg. PowerTech er de første i Norge som likestiller IPv4 og IPv6 i hele sitt nett. I tillegg til at alle egne tjenester lenge har vært tilgjengelig på IPv6 tilbyr de nå “native” IPv6-støtte til [...]

IT-bransjen har i snart 15 år pratet om overgangen til IPv6, men først nå begynner bransjen å røre på seg. PowerTech er de første i Norge som likestiller IPv4 og IPv6 i hele sitt nett. I tillegg til at alle egne tjenester lenge har vært tilgjengelig på IPv6 tilbyr de nå “native” IPv6-støtte til alle kunder.

− Asia er tomme for IPv4-adresser, og Europa blir tomme i løpet av neste år. Mange nettleverandører (ISPer) stresser nok litt med å komme seg over på den nye protokollen, men vi har fokusert målrettet på å ligge helt i forkant av denne utviklingen og er stolte over å kunne si at alle våre kunder er på vei over, sier Ola Thoresen, systemansvarlig i PowerTech.

Styres av frykt og økonomi
Det har i lang tid vært snakk om å få hele bransjen over på IPv6, men at man ikke har begynt arbeidet mener PowerTech hovedsakelig skyldes to ting.
− At ikke flere har tatt i bruk IPv6 skyldes trolig at ingen vil være den første. Når så få har gått over til den nye protokollen gir det usikkerhet og frykt for problemer i overgangen. Dessuten krever overgangen noen økonomiske investeringer, og dette gjør at mange venter i det lengste med å gå over til den nye protokollen, sier Kristen Linaae, administrerende direktør i PowerTech.

Må skynde seg
Post og teletilsynet har tidligere rapportert at vi er i ferd med å gå tom for IPv4-adresser, og at man med dagens forbruk vil gå tom innen slutten av 2012. RIPE NCC, organisasjonen som håndterer dagens IPv4-protokoll i Europa, mener at overgangen ikke går raskt nok og ber ISPer skynde seg med å oppgradere til IPv6.
− Det er helt klart spenning til om alle vil klare å komme seg over til IPv6 i tide. Store norske nettleverandører melder at de skal over i løpet av 2012 og 2013, men med dagens utvikling er dette muligens for sent. For oss føles det i veldig godt at vi nå kan klappe oss på skuldrene og fokusere på hvordan vi kan gjøre nettet og tilbudet vårt bedre også på andre områder, sier Ola Thoresen.

Begynte i 1997
PowerTech begynte arbeidet med overgangen helt tilbake i 1997, og det har siden da vært mulig å bruke IPv6 gjennom manuelt oppsett, men det er først i løpet av de siste ukene at PowerTech har satt opp automatisk oppsett for IPv6, slik at overgangen er reell for alle kunder.
− Vi har fokusert sterkt på å få vår egen infrastruktur opp å gå. Våre epost-servere, webservere og DNS-servere har i lang tid vært konfigurert til både IPv4 og IPv6, men vi har arbeidet intenst de siste ukene for å få hele vårt aksessnett opp på å gå, sier Ola Thoresen.
For moro skyld har vi satt opp en enkel nettside hvor man selv kan teste om man er på IPv4 eller IPv6: http://ip6.no/. De siste dagene har over 10 000 vært inne på siden, og statistikken viser at 13 prosent har vært inne med IPv6. Omtrent 0,5 prosent av Norges befolkning er på IPv6, så det er nok foreløpig større interesse for overgangen internt i bransjen enn ute hos kundene.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Kristen Linnae, daglig leder i PowerTech, tlf: 92011987, e-post: kristen@powertech.no

Venstrekolonnen
Logg inn - Min side
Brukernavn:
Passord:

Dekningssøk
Skriv inn ditt fasttelefonnummer eller din adresse og postnummer ovenfor for å finne ut hva vi kan levere hos deg.
Privat:
Tlf.: 02375